torsdag 8. september 2011

Rally-kurs og Grunnkurs

I forrige uke begynte vi kurs. Dimma og jeg på rally, og Glenna og jeg på grunnkurs. Jeg var litt i tvil om jeg skulle gå valpekurs først med Glenna, men fant ut at vi like gjerne kunne hoppe i det å starte rett på grunnkurs. Av tidligere erfaring, vet jeg jo at en islenning er lærevillig og lett å jobbe med, og bare jeg er like flink som mine hunder, vil det gå av seg selv! Smilefjes På grunnkurset er vi en gjeng hunde-eiere som er like forskjellige som vi har forskjellige hunder. Disse folka her har hunder som har innlært adferd som man helst vil ha bort, som f.eks. det å hoppe på folk, drar i båndet, mangel på kontakt med eier, osv. Selv opplever jeg jo at Glenna ikke alltid er helt der, for ho er jo bare en valp på 5 mnd. Ho har ikke rukket å lære seg slik adferd…eller jeg har ikke latt ho få lov til å lære seg slik adferd, mens andre tingen er selvfølgelig gull verdt å trene på. Som f.eks det å gå forbi en haug med papptallerkener med go’biter. Skal jeg eller skal jeg ikke forsyne meg uten å få klarsignal fra matmor?? Hva lønner seg, mon tro??

Og ulikt syn på treningmetoder luftes stadig vekk. Jeg må innrømme at jeg noen ganger undres over enkeltes metoder og syn på hvordan man skal oppdra hunden sin. Vel, vel…..mitt syn og min metode er heldigvis i tråd med det instruktøren har på kurset, og det holder for meg! Og jeg får innimellom noen aha-opplevelser, og er veldig takknemlig for alle oppvekkere jeg får underveis på kurset.

I forrige uke på grunnkurset begynte vi med å lære hunden å vente i buret i bilen til den får klarsignal for å gå ut, for så deretter å ta kontakt med eier med en gang den er utenfor bilen. Her fikk jeg en oppvekker….Da Dimma og jeg kom til første rallykurskveld, var ho spinnvill og kjempe-utålmodig. Ho dro i båndet, bjeffet og oppførte seg akkurat sånn som ingen eiere ønsker å ha det i møte med nye mennesker og hunder på et nytt sted. Jeg visste jo hvorfor ho oppførte seg sånn, og jeg har “bortforklart” det med at ho er så ivrig etter å gjøre aktiviteter sammen med meg også bla…bla …bla….Enda jeg innerst inne VET at Dimma mangler rett og slett selvbeherskelse, og jeg mangler kontroll på ho i slike situasjoner, og gammel lærdom er rett og slett  glemt. Glemt for lenge siden var grunntreninga jeg holdt på med Dimma da ho var valp. Sitt og vent og kontakt og værsågod før ho får lov til å gjøre noe. DERFOR – det er kjempe-lurt at jeg går på grunnkurs med Glenna samtidig med rally-kurset, for nå kan jeg overføre lærdommen fra grunnkurset over til å bruke på Dimma. Det var gjort på et blunk, for fra tidligere har vi jo trent inn dette – det ligger bare noen år tilbake i tid. Smilefjes som rekker tunge Så da vi kom på rallykursets 2 kveld, oppførte Dimma seg eksemplarisk i nettopp denne situasjonen. Og ja, jeg har tenkt tanken at kanskje det er Dimma som burde gå på grunnkurset….hehe…..

Glenna er i hvert fall kjempe-flink på kurs. I førsten syntes jeg ho var litt vanskelig å få kontakt med, og å få henne til å opprettholde kontakten, men det hjelper for hver gang vi trener. Det er i allefall ikke mangel på iver fra Glennas side, og med gode nok go’biter, skal vi nok få det til. Vi trener på å gå pent i band, vente på “værsågod-signal”, masse fokus-trening, sitt og bli med omvendt lokking.

I går trosset vi værgudene, Dimma og jeg, og dro på rallykurs i øs-pøs regnvær og masse vind. Godt påkledd med regntøy og gummistøvler, dro vi avgårde 1 time før kurset skulle starte, for å forberede Dimma og meg til møtet med de andre deltakerne på kurset. Ikke ville vel jeg har en ukontrollert hund en gang til!! Fokus nå var å trene på det å bli i bilen, vente på signal og fokus på meg når ho var ute av bilen. Først dro vi opp på parkeringsplassen til Vetatoppen hvor jeg visste det ikke ville være folk, men det var det. En bil sto parkert der med et menneske inni. Pytt, pytt - nytt sted var det okkesom for Dimma. Jeg repeterte øvelsen 3-4 ganger, og Dimma var super-flink. Deretter kjørte jeg bort på kjøpesenteret Amfi Borg. Jeg gjentok øvelsen der 3-4 ganger, og det gikk fortsatt uten at Dimma oppførte seg “ufint.” Vi avsluttet med å gå bort til hovedinngangen, og der stod vi en liten stund og så på alle folka som ivret avgårde både inn og ut kjøpesenteret. Dimma satt og hadde full fokus på meg stort sett hele tiden. Så dro vi på kurset. Smilefjes

Vi er bare 4 deltakere på kurset, men jeg synes ikke det gjør noe, jeg. Smilefjes På kurset har vi til nå gått gjennom en del ulike øvelser, og jeg merker fort hva jeg gjør galt. Jeg er ikke flink nok til å si/gi kommando samtidig som vi skal utføre øvelsen. Jeg merker at jeg har problemer med å finne rett kommando. Og jeg må bli flinkere til å gjøre meg interessant for Dimma sånn at ho velger å beholde fokus på meg. Derfor er det super-viktig for meg at jeg har excellente go’biter til Dimma, men selv dem kan ho spytte ut på enkelte dager, altså. Dimma er nemlig ikke enkel å gjøre til lags. Så min hjemmelekse blir i tillegg til å trene på øvelsene, å finne ut hvilke kommandoer jeg skal bruke i hvilken sammenheng, og fortsette min leting etter verdens beste go’biter til Dimma, ut fra hennes synspunkt, da…..Hmmmm…..

I forrige uke hentet jeg den nye bilen min, Citrôen C8. Den er nesten helt maken til den forrige, bare at den er nyere og det er et annet merke, men fargen er den samme!!! Og jeg har registrert den som varebil denne gangen, og ikke som personbil. Jeg er veldig fornøyd,  må jeg si, og jeg elsker at jeg har varme i forsetet igjen. Det blir godt å varme rompa på kalde vinterdager. Denne utgaven her har litt flere “finesser”, også, og barnslig som jeg er, synes jeg det er ekstra stas, selvfølgelig. Liker forresten veldig godt det å ha “kjøleboks” til drikke…..Gapskratter En liten ulempe er at jeg mangler matte å ha bak i bilen. Det blir “glatt” med vegg-til-vegg-teppe for hundebura, og jeg har allerede opplevd at Glenna og buret har forskjøvet seg framover når jeg har bremset. Heldigvis ble ho ikke så redd, bare litt forfjamset, og jeg lot som ingenting, jeg….Så jeg må spesialbestille en gummimatte til å ha baki, og det litt fort! Inntil videre får jeg prøve å stabilisere bura så godt jeg kan med andre hjelpemidler.

Til helga skal vi på jente-tur! Da skal Dimma, Glenna og jeg dra avgårde på egenhånd i ny bil og med han “Jørgen” både godt synlig og godt hørbar. Vi jenten skal på fjellet og hilse på andre gode hundevenner! Nå er det jammen 1 år siden sist!! For Glenna blir jo dette en helt ny opplevelse, men for Dimma og meg, blir dette et gledelig gjensyn! Smilefjes 

Ha det så lenge!

5 kommentarer:

Nøve sa...

Hei på deg! Du har sitti oppe i natt og blogga du også, din luring :)
Så flinke dere er på kurs. Hver og en kan jo trenge det. Til og med Hilde går på valpe-kurs i disse dager. Det er jo så moro!!!! Gleder meg til vi skal trene sammen i helga. Nalle føler seg sånn noenlunde klar for å møte damene, vi tenkte å lade opp med en liten fjelltur idag. Vi har ikke trent på noe på lenge vi, bare går og går...

ps. det har blitt så vanskelig å lese bloggen din, jeg har tydeligvis altfor liten skjerm!

snorredimma sa...

Da har fikset litt på malen, så nå håper jeg den er bedre....:-)

Vi snakkes, Nøve!

Nina og Bonnie sa...

Du verden å flinke dere er. Ikke bare en hund på kurs, men to!!!!! Du er jo bare superflink, Camilla. :))))

Grattis med ny bil. :) Sånne dubbeditter synes jeg også er gøy. Litt ekstrautstyr er gøy. Jeg kjøpte en sånn matte til å ha bak på biltema. Den er billig og grei, var bare å klippe til så den passer alle bilder. Før måtte jeg stroppe fast buret. Charlie fikk seg også noen skliturer bak i.

Ha en super helg med gjengen. :)))

Nøve sa...

Yessss! Nå ser jeg hele teksten :) Men du hadde ikke behøvd å gjøre det for min del!

Gode råd fra Nina, ser jeg! Kommer til å savne henne i helga :/

Isakstua sa...

Så flinke dere er !!! Alltid hyggelig med kurs. Da kan man jammen lære noe nytt også :-) Eller rett og slett få bekreftet noe man allerede veit... Herlig med ny bil, vi får vår nye bil over helga.... Lukter godt( i hvertfall en stund ) og masse nye duppedingser å lære seg...