onsdag 19. oktober 2011

Helvetes stedsans…

 

….eller fraværende stedsans, er vel mer riktig å si! På ettermiddagen i dag bestemte jeg meg for å ta med meg Glenna ut på tur alene, og bestemmelsesstedet denne gangen ligger i Halden, nemlig Elgåfossen. Elgåfossen er en del av Enningdalselva, og er Østfolds høyeste fossefall. Den måler hele 46m. Smilefjes Det måtte ikke være så alt for langt unna, for jeg ville unngå å gå på ukjente veier når det ble mørkt. Og litt sent på ettermiddagen var det jo siden klokka allerede var fem…..

For en stund siden kjøpte jeg ei bok som beskriver 100 forskjellige turer rundt omkring i Østfold og Bohuslän i Sverige, og det var i den jeg oppdaget Elgåfossen. Det står en knapp veibeskrivelse dit i boka, og dessuten har jeg jo GPS’n i bilen, så jeg satset på at det skulle gå rimelig greit å finne fram. NOT! Jeg kjørte jo feil, jeg, og havnet i Sverige!! Smilefjes Dum som jeg var, kjørte jeg mot Prestebakke og videre mot Kornsjø. Det var der jeg bomma, for jeg skulle IKKE kjørt den veien, men den andre veien som var mot Holtet. Det ble en lang biltur for den flinke jenta mi, og tålmodig som ho er, hørte jeg ikke et knyst fra ho på hele turen. Da jeg omsider kom til svenskegrensa, var det nok på tide å snu, ja. GPS’n skjønte jo ikke en dritt, og ikke jeg heller….Og hvor endte vi så til slutt? FREDRIKSTEN FESTNING! For tur skulle det jo bli, okke som, for det hadde jeg lovt lille-mor baki bilen.

Siden denne turen stort sett ville bli på fine veier, bestemte jeg meg for å trene Glenna litt på det å gå pent i band, først og fremst. Det tok noen skarve minutter før Glenna overga seg, og gikk villig med på at det var best å gå framover uten å stramme i bandet. Utrolig kjedelig å gå ett skritt fram og to tilbake, vet dere. Smilefjes som blunker Vi trente på sitt og bli, å gå fot og utgangsstilling, på plass. Jeg prøver iherdig å forberede oss på det som skal skje på siste kurskvelden, som er i morra. Instruktøren informerte oss sist gang at på siste kurskveld skal vi gå en litt lengre tur, gå sikk-sakk mellom de andre ekvipasjene og da helst med god kontakt, og til slutt skal vi trene på innkalling. Glenna og jeg er ikke helt DER, lissom….Smilefjes som rekker tunge Da økten var ferdig, begynte vi å utforske festningen….

Det ble mørkt som natta mens vi var der, og tro det eller ei, vi møtte på en gjeng som fikk omvisning rundt på festningen av en staselig kar kledd i uniform. Glenna var veldig usikker på om ho skulle skremme dem, og begynte å små-boffe litt, men siden ingen av folka syntes ho var noe interessant, mista ho heldigvis fort interessen for dem, også. Puh….Men det VAR mye skummelt der for en så liten tass som ikke har vært der før. FEIL! Det har ho, men da var det dagslys og en haug med sykkel-folk overalt. Jeg hadde rent glemt at vi var og så på Grenserittet på sensommer’n, jeg…Glenna og jeg tok den ene trappa etter den andre, gjennom den ene åpningen etter den andre, og til tross for beslysningen, var det vanskelig å se hvor vi tråkka. Vi kom oss opp på toppen, og der hadde vi god utsikt over Halden “by night.” Jeg lekte meg litt med kamera, bare se her…

Fredag forrig uke hadde jeg valgt ut et annet sted fra den fine tur-boka mi. Røsnesåsen ligger i Halden, det også, og her ble det en skikkelig skogstur. Da var både Glenna og Dimma med, og målet var å se en gammel kongegrav. Den var bygd opp av en haug med steiner som faktisk var pent dandert, og på toppen var den tildekket av en megastor steinhelle. ( Glemte å ta bilde….) Jeg fulgte stien videre til jeg kunne skimte vannet mellom trærne. Her er det utsikt til fjorden med Hvalerøyene og Fredrikstad. Min stedssans som er lik null, lurer på hvor i all verden er Fredrikstad??? Denne turen må jeg visst ta om igjen, for da jeg kom hjem og tittet i boka, oppdaget jeg at jeg har gått “glipp” av flere ting, bare fordi jeg valgte “feil” skogssti. Da har vi noe å glede oss til, vet jeg. Smilefjes  Bjørnehule, og en grotte i en “Trollskog!”

Torsdag forrige uke var det kjempe-flott vær med en strålende gul sol som varmet. Hva er vel bedre enn å pakke bikkjer, kamera og ryggsekk i bilen for en tur til Dusa? Jeg lar bildene tale for seg.

Grunnkurset i Rally var ferdig før høstferien, så nå blir det til at Dimma og jeg trener litt på egenhånd her hjemme. At Dimma er flink, vet jeg jo, men at ho skulle synes at rally er sååå gøy, er en kjempe-positiv opplevelse. Vi trives på rally-banen, kanskje litt mer enn vi gjorde på agility-banen, og vi håper at det kan bli noen treninger på oss sammen med andre rally-entusiaster etter hvert. Først skal Glenna og jeg komme oss i mål med hverdagslydigheta, og vi skal melde oss på flere utstillinger etter hvert. Jeg lurer litt på den som er i Letohallen like før nyttår……Smilefjes

 

Vi snakkæs!

11 kommentarer:

Ville sa...

Morsomt for meg da at stedsansen ikke alltid er som den skal være:o)

Nå kunne jeg mimre litt ifra ifjor sommer da vi var noen dager på campingen ved Fredriksten festning. Flott sted! Nydelige stemningsbilder fra festningen. Du tilogmed våget deg inn i gangene alene om kvelden;o) er jo noen som går igjen der, har jeg hørt.

Masse fine bilder av glade hunder på tur er alltid kjekt å se på:o)

Ei fin uke til deg Camilla.

Marianne sa...

Mange spennende turer du har fått deg i det siste ;)Så mange herlige biolder, festningen så spennende utm, sikkert gøyere å kikke der i mørket en i lyset.

T :-) sa...

Mange flotte bilder. Både lykkelige hunder, natur og litt kunstneriske :-)

På Fredriksten festning har jeg også vært.

Kan du si ifra om du når du melder deg på i Letohallen? Kanskje jeg også gjør det, eller i hvert fall tar turen.

Isakstua sa...

Herlig!! Ja for oss som bare kan sitte hjemme og lese om det ETTERPÅ :-) Ser ut som om du har fått noen fine turer lell.
Vi kommer ikke til LETO hallen denne gang, da vi skal til Kristiansund og hente
"neste familiemedlem". Masse lykke til om du reiser dit !!! og du, dit kan du bruke GPS ;-)

Gry og Millis blogg sa...

JEG SKJØNNER SÅ INDERLIG GODT HVORDAN DU HAR DET!!! Men det er jo riktig så fine turer dere får alikevel da:o)

Flotte bilder Camilla.

Nina og Bonnie sa...

Det er vist flere med dårlig stedsans her, hihi. ;) Det gjør det morsomt for oss å lese om. :)

Du er så flink med hundene dine. du kunne hatt en til. ;)

Flotte turer, jeg fikk jo ikke vært i Fredrikstad i år. Det for bli neste sommer.

snorredimma sa...

Tove: Skal si ifra om det blir Letohallen....og gøy om du tar turen bort dit, da. Jeg kjenner jo ingen på utstillinger, jeg!! Vi skal riktignok konsentrere oss om valpeshowet... ;o)

Nina: Jeg har da nok med dem hundene jeg har ;o)

T :-) sa...

Du skriver utstilling like før nyttår, ikke sant? Så Ellen: Du har fått hjem Snorri for leeeenge siden ;-) Camilla: Da blir det ikke noe valpeshow på Glenna, men utstilling på or'ntli :-) bare ikke "voksen" klasse. Jeg bor kun 10 min unna så om ikke jeg kommer dit så må jo du komme innom meg :-)

Og joda, du kjenner opptil flere som sikkert skal på den utstillinga :-)

snorredimma sa...

Tove: Valpeshow er fra 6-9 mnd., ikke sant? Glenna er jo 9 mnd. den 30 desember...og utstillinga er den 29...

Selvfølgelig kan jeg stikke innom deg etter utstillinga - blir hyggelig å se dere igjen. :-)

Men først...skal, skal ikke....

T :-) sa...

OK, da tok jeg feil denne gangen også. Men det var da veldig nesten riktig da ;-) Tenkte jenta di snart er stor jente jeg :-)

T :-) sa...

Skal :-)