mandag 15. juni 2009

Nyrefòr og løpetid……

IMG_2321

Dagene flyr avsted. Dimma har løpetid, jeg pakker og pakker så det står esker overalt og vi har fått svar på blodprøvene til Snorre. Jeg begynner med det siste først. Kreatinin-verdien til Snorre er fortsatt for høy, og så var det en annen verdi som var for høy (husker ikke navnet på den). Det betyr at Snorre nå slipper å spise slankefòr på en stund – og gjett om HAN er forsnøyd med det – og skal nå gå på et diettfòr som visstnok skal være bedre for nyrene hans. Først i 3 mndr., deretter en ny blodprøve, så igjen nye 3 mndr. med dietten, og så en siste blodprøve. Hvis verdiene er bra på begge blodprøvene; dvs. at de er innenfor rammeverdiene, blir han erklært friskmeldt og kan igjen begynne med vanlig fòr. Jeg sier ikke mer om det her, men de fleste her inne vet vel hva det betyr når nyreverdiene er for høye. Jeg krysser fingrene og håper på det beste!!!!

IMG_2474

Dimma lurer fælt på hva som skjer med kroppen sin……Ho slikker seg i ett sett og ser forundret på meg innimellom……Egentlig syns jeg litt synd på ho – det ser slettes ikke behagelig ut å gå med en “rose” så stor som en “klementin.” Men jeg har også tatt “Dimsevimsa” på fersken; jeg har sett at ho erter opp Snorre og gjør seg til…og han stakkar, vet jo ikke hva han skal gjøre!! Snuser litt på ho bak, men syns nok ikke at ho er spesielt delikat akkurat nå om dagen. Balder, nabo-hunden, syns ho er veeeldig spennende, og kommer stadig på besøk uten lov av foreldra sine….Dimma er dessverre uheldig og blør mye, men veldig flink til å holde seg rein. Takk og lov for det!

IMG_2379

Her om dagen tok jeg med Dimma på en liten saue-safari, for å se hvordan ho reagerer på sau. Ikke noe i veien med anlegget der i gården. Ho bjeffet og bjeffet, og hadde ho fått til, hadde ho nok hoppet over gjerdet inn til sauene og sikkert prøvd å gjete dem. Husker at Snorre brydde seg ikke noe om sauen da han var like gammel som det Dimma er nå. I dag har jeg en stor fornemmelse for at han vil bjeffe på dem uansett.

IMG_3708

Det blir ikke så mye tid til trening om dagen. Vi er pliktoppfyllende og møter opp på lydighetskurset vi begynte på for 14 dager siden, men dessverre mangler jeg litt av “gløden.” Syns dette kurset er treigt, og det er på en måte lite nytt de kommer med. Jeg prøvde å sjekke på forhånd om dette kunne være noe for meg og Dimma og informerte om hva vi hadde fra før av kurs..”Jo da – dette burde være midt i blinken for dere” fikk jeg til svar – det er det ikke!!! Med forhåndsbetaling er det ikke så enkelt å bare kutte det ut heller…..

Det nærmer seg ferie for både den ene og den andre, og da er det tid for en liten sommerfest med jobben. Denne gangen var vi invitert ut til en kollega i Torsnes (fredag forrige uke), og vi ble servert ferske reker og hvitvin (eller drikke hadde vel hver enkelt med seg). Det var dekket på til langbord, og vi satt lunt og godt inne under tak på en meget forseggjort uteplass – MED PEIS!!!

IMG_3713

Hagen var et kapittel for seg selv, og det var tydelig at hage-arbeid blir prioritert og godt likt der i gården. Det ble tid for både allsang, og lag-konkurranse. Alt i alt en vellykket og fin fest!

IMG_3716

Ha en fin uke alle sammen!

IMG_2348

14 kommentarer:

Toiwo, Järki og Charlott sa...

Krysser fingrene og sender masse friske-nyrer-tanker ! Vondt når det er noe slikt med våre kjære 4bente...

Den hagen så aldeles praktfull ut !!

Og tilslutt, en liten trøstetanke til frøkna med løpetid ;o)

T :-) sa...

"Aldri så galt at det ikke er godt for noe": Snorre slipper slankefôr! Det er da enda noe ;-)
Håper alt ordner seg med både Snorre, Dimma trenger vel bare litt tid og med flytting og kursing.

Ha ei flott uke! Og ja den hagen så fin ut og festoppdekkingeinga så ikke så gal ut den heller :)

Nøve sa...

Ja der bugna det på både bord og hage, gitt!
Du har visst mer enn nok å tenke på og drive med om dagen! Krysser fingre for Snorre vi med, og håper maten smaker! God apetitt er ett sunnhetstegn.
Dimma da..uff,disse damegreiene er ikke bare bare. Hadde Snorre bare SAGT hvor nydelig ho er, hadde kanskje alt vært i orden, eller litt bedre..?

Marianne sa...

Huf så leit med snorre da..Men det ordner seg nok med litt rett for.

Ja nå pakker du nok for harde livet, og drømmer vel om det nye huset om natten tenker jeg..Det er jo moro å flytte da...Jeg har fått min dose...12 ganger har jeg flyttet...siden jeg var 16!!! Så jeg skal forhåpentligvis ALDRI flytte mer...

Dixie sa...

Håper alt går bra med Snorre. Han er nok fornøyd med det nye fôret! Så får vi håpe det kan gjøre ham HELT frisk - så fort som mulig!

Det så ut som en kjempefin hage! :) Eierne av den har nok brukt mye tid der...

Ville sa...

Jeg er også med, krysser fingrene og masse friske-nyre-tanker til Snorre.

Nå spør jeg dumt, jeg vet at Dimma er unghund, men husker jo ikke hvor gammel hun er, er det hennes første løpetiden???
Ville blødde vel sånn moderat, de ER jo overraskende flinke til å holde seg reine, skjønner derfor ikke hvorfor noen stresser med å ha på dem bukse, ser for meg at det fører til mer søl???

Kjekt med party i koselige omgivelser.
Mange fine bilder som vanlig, jeg elsker blikket til Dimma og Snorre, som du klarer å fange ed kamera:o)))

Luna sa...

Håper annet fôr gjør susen for snorre ja!
For en nydelig hage.. her i gården blir det ikke prioritert så mye hage, men jeg skulle gjerne tenkt meg å hatt en så fin en!! ;)
Så kjedelig at kurset ikke lever opp til forventningene, var det lydighet?

Luna sa...

glem det spm, det står der jo.. ;)

snorredimma sa...

Ville: Det er løpetid nr. 2...Dimma er 16 mndr. så dette har vi vært med på en gang før. Jeg prøvde b"bukse" på ho første gangen for ho blødde så mye - det lå bloddråper i trappa - men fant ut etter et par dager at det var best ho fiksa det sjøl...Og det har ho blitt flink til!!

Marianne: Man skal ikke flytte for mangen ganger i livet, tror jeg...Men nå bor du jo i lag med en kjempe-fyr på et flott sted med deilige unger og dyr!!

Men jeg må innrømme at det kribler litt i magen, og jeg gleder meg forferdelig til å komme i orden i et nytt hus på et sted som jeg håper og tror vi vil trives på alle sammen. Vi gjør jo det nå, også, men så er det det med småbruk da.....;-)

Gry og Millis blogg sa...

Nå håper jeg nyrene til Snorre-mann stabiliserer seg, sånn at vi får vite at alt er bra med go'gutten. For hva det er verdt Camilla, Kaisa hadde helt vilt høye kortisolverdier i mange år. Dyrlegen forsto ikke hva det var, ikke veterinærhøyskolen heller, men hun levde godt med det, uten medisiner. Det var albuene som streika til slutt, så det skjer ting i kroppen som vi ikke forstår (men det vet vel du bedre enn de fleste, som jobber med sånt:o)

Gøy, gøy, gøy med flytting. Gjett om jeg gleder meg til du får høner. Det er kjempelett og kjempemoro. Ut å plukke egg om morgenen, og til å begynne med lover jeg at du er like stolt som om du skulle verpet dem selv!!:o)

Nina og Bonnie sa...

Jeg henger med på de andre og sender friske-nyrer-tanker til Snorre. Og som Gry sier, det er utrolig hva de kan leve med.

Tenker nok du styrer masse om dagen. Jeg hadde vært i fistel jeg. Så flott sted du skal flytte til.

Kjedelig med kurset da. Men du får nok litt ut av det. Kall det miljøtrening. Dere er der sammen med andre hunder. Dimma bruker hode mye bare på det.

snorredimma sa...

Nina: Det er akkurat det jeg har funnet ut at jeg bør tenke...Og at det er nyttig trening for Dimma er det ingen tvil om..og meg, selvfølgleig..

Gjett om jeg er høyt oppe!!:-) Planlegger og pakker, får jo ikke fred i det lille hodet mitt et eneste sekund..hehe

Gry Viola og Roxie sa...

Henger meg på de andre her og sender masse fine,friske nyretanker til Snorre gutten. Håper det hjelper med foret!!
Stakar Dimma som har fått løpetid, ho synes nok veldig synn på seg selv da!!

Lykke til med pakkinga og flyttinga!!

Ha en fin dag!!

Ville sa...

Da er jo Dimma, Dixie, Milli og Ville som jeg kommer på av jentene nokså like gamle:o)