onsdag 26. november 2008



Se så godt dem sover - begge to!




Da har vi vært på trening, Snorre Dimma og jeg. Kjørte til Svinndal, ca 30 min unna, for å kunne trene sammen med Anneli med Marte og Anniken med Scott, Minni og Pønky. Anneli var instruktør på lydighetskurset vi gikk på nå sist, og Anniken var deltaker på kurset slik som jeg. Var veldig spent på om jeg ville finne fram, og tasta inn Svinndal på GPS'en. (Har nemlig verdens dårligste stedssans...) Det gikk rimelig greit. Svinndal er jo ikke så stort, heldigvis!!!!

Tok først ut Dimma for å trene litt utgangsstiling, dekk, stå og bli i posisjon på de to siste. Utgangsstillingen til Dimma er sånn passe. Lille-frøken har en tendens til å sitte litt skjevt og litt langt i fra meg...Mulig det har noe med plasseringen av hånda mi med godbiter å gjøre...Prøver å tenke på at hun skal få godbit fra venstre hånd, men fikler litt med godbiten og båndet. Og når jeg også prøver med klikker'n - ja, da blir det enda mer fikling! Ellers får jeg henne til å gå ganske så bra ved siden av meg i full konsentrasjon - i hvertfall klarer vi nå ca 10 skritt. JIPPI!
Dekk og bli, stå og bli må vi fortsatt øve masse på.

Tok et par innkallinger, også. Den første var så der, men den andre var jeg super-fornøyd med. Lille-frøken kom som et olja lyn mot meg da jeg kalte ho inn! Da var jeg stolt, se!:) Enda ho har løpetid og ikke alltid heelt samarveidsvillig.

Så fikk Lille-frøken ei pause, og det var nå Snorre sin tur. Med en klump i magen tok jeg han med bort til de andre. Jeg var jo sååå sikker på at han kom til å bli helt rebelsk når han så de andre hundene. "Kommer sikkert til å bjeffe som en gal, og dra masse i båndet," tenkte jeg. Hadde allerede luftet denne problemstillingen for Anniken og Anneli, så jeg var jo spent, også, på hvordan dette skulle gå.

MEN - har jeg en hund som er lydig og en hund som oppfører seg eksemplarisk, eller?? Det kom omtrent ikke et knyst i fra Snorre - her var det kylling-godbitene som gjaldt. Han var jo en drøm å jobbe med. Øvde det samme med Snorre som jeg hadde gjort med Dimma, og Snorre var en klar vinner i dag!

Snorre lærte inn et par nye øvelser, også. Gå ved siden av meg og samtidig snurre rundt mens jeg fortsatt går framover samt å gå sikk-sakk mellom beina mina. Flink gutt! Rulle rundt og sitte bamse tok vi sånn på slutten - bare for å imponere litt. :)

Men Snorre opplevde å få litt bank av Marte, da. Ho sa klart i fra at han ikke burde prøve seg på noe tull. Ikke at han var så ivrig på ho som dame...Det gikk nok mere på hvem som hadde høyest rang...Godt dem ordner oppi det der sjøl. Først tror jeg han ble litt usikker på ho, men etterpå var han like ivrig på å gå bort til ho for å snuse. Det stakk nok ikke så dypt, nei.

Alt i alt var dette en nyttig og fin trening-kveld. Nå ligger begge to ved siden av meg - helt utslitte og soooover...

8 kommentarer:

Gry og Millis blogg sa...

Å du og du som jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen din av øvelsene (ikke resultatene er jeg redd:o). Så flink Dimma er! For ikke å snakke om Snorre! Det er så deilig når ting går bedre enn man har trodd!

Jeg har ikke sett bildene av trusa til Dimma før nå, og håper inderlig at jeg slipper å se sånne g-strenger på menn;o)Foretrekker dem på små, løpske, firbente frøkner.

Marianne sa...

Hørtes ut som en fin treningsøkt...Når bare hundene får godt innøvd det med trenings situasjon, så begynner de ofte og oppføre seg helt anderledes en til vanlig. Akkurat som om de tror at de er på jobb og må oppføre seg..Da blir det selvsagt mye gøyere å trene de også, det er ikke bare hunden som trenger motivasjon..Og du så god samvittighet man får når hundene ligger og snorksover på gulvet om kvelden..Syntes snorre kunne mange triks da...veldig flink gutt....og eier!

T :-) sa...

Morsomt å lese. Og så flinke som dere er!!!

Barte-Marte sa...

Hei! Skal hilse fra Marte og si at ho ikke helt vet hva som plutselig gikk av ho, pleier ikke være av den bøllete typen. Liker egentlig alle ho altså;) Kjempetrivelig at dere kom, blir vel ikke noe før jul på deg da, men tar det opp igjen etter jula og ribbefettet har lagt seg:)

Nøve sa...

Jeg blir så imponert over dem som trener med to hunder! Syns ofte det blir ett tiltak med en...

Kan kastrerte hanner virke provoserende på andre? De vet liksom ikke helt hva de er?? Kan han virke som en trussel mot andre ho-kjønn? Blir de veldig forandra etter operasjonen? Mange spørsmål...
Gruer meg til nabo-tispa får løpetid igjen, det var ett mareritt for Nalle. Kanskje kastrering er en løsning. Men det er vel ikke bare fordeler ved å kvitte seg med "stellet"...?

Gry og Millis blogg sa...

SVIGERMOR: ER DU KLAR OVER HVA DU SIER?????

Milli

snorredimma sa...

Etter at Snorre ble kastrert forsvant all interesse for damer seksuelt, for å si det sånn..:) Men nysgjerrig på dem er han jo fortsatt, og jeg er litt usikker på om han har "godtatt" at han nå faktisk har havnet litt lenger ned på rangstigen. Den hendelsen jeg fortalte om, gikk nok mer på at han var litt FOR nysgjerrig og litt FOR nærme lekene til Marte. Ho vokter dem nemlig for alle penga!
Han ble forandra, men ikke SÅ mye. Litt mindre bjeffing har det blitt. Han har fått økt konsentrasjon og klarer å holde oppmerksomheta rettet mot meg og ikke andre ting i treningssituasjon, han bryr seg desidert ikke om tisper med løpetid og han har faktisk blitt mere aktiv! Tro det eller ei! Dyrlegen sa jo at han ville bli mer rolig, men rolig var han jo fra før, så jeg ble glad da jeg opplevde at det ble motsatt!
Jeg angrer ikke, men det var en del prating hos dyrlegen før jeg bestemte at Snorre skulle bli halvt mann. Dyrlegen syns nemlig pga av hans gemytt at jeg burde avle på han - MEN ingen IF med hengerører kan vel avles på!!

snorredimma sa...

Uff, jeg mener bruke han i avl, selvfølgelig..hehe