torsdag 3. desember 2009

Vi har blå dager ute…..

IMG_0576

Endelig har det blitt kuldegrader ute, nærmere – 6 grader, og jeg trodde aldri at jeg skulle bli så glad for det! Men det er bare så koselig å se frostrimet legge seg som et hvitt teppe rundt oss ute, og det er fornøyelig å slippe regnet for en periode. :-)

IMG_0520

I går tørte jeg å gå opp i den mørkeste skauen, med lommelykta i den ene hånda og Snorre i den andre, bega vi oss inn i mørket. Heldigvis var det en stor fullmåne som lyste opp for oss noen steder. Og der jeg gikk med skyggene våre dansende bak oss og med Snorre ved siden av meg, så rolig og avslappet, følte jeg meg ganske så trygg. Snorre har på et eller annet tidspunkt slutta med å bjeffe på alt og ingenting oppi skauen, og da vi hørte at det raslet inni blant trærne…da bare stoppet han opp og så på meg…sikkert for å sjekke om jeg var redd, og da jeg lot som ingenting….da brydde vel ikke han seg om den lyden heller! Må innrømme at innerst inne var jeg nok ikke så høy i hatten likavel, for det kunne jo hende at det var en elg som stod der å lukta på oss!!! Dimma var rå-fornærma for at jeg hadde gått avgårde uten ho – derfor gikk jeg en liten tur med ho etterpå. Ho trenger å miljøtrene litt på biler og trafikk, så derfor gikk jeg ned på hovedveien og satte meg ned i grøfta med Dimma ved siden av meg, og bare så på alle bilene som suste forbi. Litt medisterkake gjør underverker, og lille-frøken satt så pent ved siden av og tilbød både det ene og det andre. Sitte bamse, danse rundt, rulle rundt, gi labb, ligg o.l. Ho var kjempe-søt der ho prøvde å dåre til seg go’biter – med biler, lastebiler, traktorer susende rundt øra våres. ;-) Flinke jenta mi, det.

Vi var hos dyrlegen i går formiddag, også. Snorre fikk tatt blodprøva, og han satt så rolig som bare det og lot dyrlegen gjøre seg ferdig uten at han leet på seg en cm. Han er utrolig flink, syns jeg. Samtidig fikk jeg dyrlegen til å tømme analkjertlene hans, for jeg har sett at han har begynt å slikke seg litt bak ved halefestet. Så nå er vel det problemet ute av verden for denne gangen. Har jo friskt i minne fra i våres da det satte seg betennelse i den ene kjertelen hans….

MEN – det som IKKE var så bra er jo at han har klart å ødelegge den ene jekselen sin. Det må ha skjedd på mandag eller tirsdag . Han har bitt av en del av tanna, og det ser ut til at skaden berører nerva. Foreløpig ser det ikke ut til at han har vondt, heldigvis.Så nå er det tannbehandling neste…og der røyk julegavene for i år!! :-( Men Snorre ER viktigst, så sånn er det med den saken. Gruer meg til at han skal legges i narkose igjen – og jeg skal være glad når hele denne operasjonen er over.

Men til helga skal vi bare kose oss……:-))))

IMG_0649

16 kommentarer:

Gry og Millis blogg sa...

Vi har den samme temperaturen som dere Camilla, og jeg er helt enig med deg. Det er DEILIG med frost etter så mye regn!

Jeg har kjøpt meg en LedLens hodelykt, den er dyr, men den er verdt pengene. Ønsk deg den til jul, jeg har aldri gått så mye på mørke skogsveier som etter at jeg kjøpte den.

Flinke Dimma, sitter i veikanten og gjør små kunster for å få go'bitene:o)

Og flinke Snorre hos dyrlegen. For jævlig med den jekselen! Huff og huff, har han det vondt nå?

Irén sa...

Her har frosten kommet og gått, men sånn er det bare. Fine bilder av glade hunder ute i kulden.

Flinke Dimma-frøken! Ja, vanker det godbiter da kan de visst gjøre det utroligste ;-)

Så flink Snorre er da. Balder er _ikke_ glad hos dyrlegen i det hele tatt... Leit med jekselen! Balder gnagde på stein når han var liten. Alle hjørnetennene hans er nedslitt. Sjekkes årlig hos dyrlegen. Også må han få fjernet tannstein samtidig - hvert år. Ikke kjekt med narkosen, men det må til...

Håper ikke det blir så ille for Snorre!

T :-) sa...

Så flinke dere er alle tre :-)
Men veldig dumt med Snorres tann. Håper alt går bra, både blodprøver og tann.

Helt enig i at det er deilig med kuldegrader. Men det er uvant og biter godt i kinna når det har vært ned i -10 hos oss.

Marianne sa...

Så dumt med tanna hans da...håper det ikke blir for dyrt..dekker ikke forsikringen tannbehandling?
Spennende med tur i skogen da..er både deiligt å skummelt på en gang!
Dimmas kunster hørtes bedårende ut..godt at ingen kjørte i grøfta da..kunne jo hende at noen ble så fasinert av synet at de glemte å styre!!hehe..ha en fin kveld Camilla!

Nina og Bonnie sa...

Den barfrosten er ikke jeg så glad i. Jeg vil ha litt snø da, jeg. Nå virker -8 grader som -20. Og i sær med den vinden vi har hatt i dag. Akkurat nå så kommer det litt snø her. Det er hvitt og fint ute.

Jeg har også en hodelykt, billig og ikke så bra, men her er det jo stort sett opplyst. Hodelykta bruker jeg mest for å bli sett når jeg sykler.

Flinke de er, både Dimma og Snorre. Så smart å dele dem og gi dem det de trenger. Bare tur eller litt trening også.

Uff, en sånn jeksel måtte jeg ta på den forrige hunden min. Da var den delt seg og var vist veldig vond. Fikk dekt alt på forsikringen. Den er kjekk å ha. Når får du svar på blodprøvene???

Anne-Liss sa...

Det har vært frost her hos oss også men snøen den tror jeg vi må se langt etter foreløpig.
Flinke Snorre som ikke bjeffer i mørket lenger, håper at Maila også blir slik når hun blir eldre. Og Dimma da som gjør kunster ved veikanten for litt medisterkake, herlig.
Synd med tanna til Snorre, det er bra han ikke har vondt da.

Gry Viola og Roxie sa...

Så flinke hunder!Snorre som går tur med mor i skogen og som ikke blir redd om det bråker litt i skauholte. Så Dimma da som gjør all verdens triks i veikanten for å få gobiter av ho mor!
Så bra at det gikk greit med Snorre hos dyrlegen da. Dumt med den jekselen da. Det blir jo bra når de får fikset det!
Ha en fin dag og helg!! Kos dre i advents tida!!

Berit sa...

De blå dagene er de fineste !

Ville sa...

Rim er vakkert!!!
Her har det ikke vært mange blå dager ennå. Håper det kommer noen rett før jul som bringer snø med seg!

Turer i mørke skogen er sånn småskummelt, så flink Snorre var til å holde seg rolig og Dimma som gjør triks når biler passerer, herlige hunder!!!

Synd med tanna til Snorre, håper på gode nyreprøver:o)

snorredimma sa...

Nina: Regner med å få svar på blodprøva til mandag...tvi-tvi..
Hvilke tanker hadde du rundt det å måtte trekke jekselen på hunden din, Nina?

Det er da han skal til "tannlegen." Den tanna ser ikke god ut, men er litt usikker på om den gjør vondt...Jeg kan velge mellom å rotfylle eller trekke tanna hans....litt vanskelig valg, syns jeg...ikke bare pga pengene men er litt i tvil om tanna blir bra med rotfylling. Vil jo helst ikke at Snorre skal plages unødvendig. Og det er blodpriser!! Dobbelt så dyrt å rotfylle...Og ikke vet jeg om forsikringsselskapet dekker det heller....

Nina og Bonnie sa...

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke hadde noe valg. Den hadde delt seg ned til rota. En sånn jeksel er veldig stor og har 3 røtter. Dyrlegen må faktisk dele den i 3 før han drar ut en del om gangen. Jeg måtte bare få gjort det fort så slapp Marco å ha mere vondt. Jeg betalte vel litt over 5000,- og fikk alt dekket på forsikringen. Jeg var heldig med den gamle dyrlegen min for han hadde hatt praksis sammen med en hundetannlege i Drammen tidligere.

Ragnhild B. sa...

Man kan mene hva man vil, men denne årstiden kan også være utrolig vakker! Enig med Gry, ønsk deg en god hodelykt, - det står på min ønskeliste! Lykke til med Snorre og tanna!

snorredimma sa...

Ja, jeg ønsker meg hodelykt til jul!! Jeg elsker å gå turer på kvelden like så godt som på dagen, og det har sjelden blitt turer på kveldene her nå i høstmørket. Så hodelykt står faktisk som førsteønske på lista mi....;O)))

Gry og Millis blogg sa...

Ønsk deg en "Led Lens" Camilla, jeg har (hatt) mange hodelykter, men den er helt rå!

Nøve sa...

Hvor langt framover lyser den lykta,Gry?

Uffameg, håper alt går bra men den uheldige Snorre! Kan det være ett stort tap for ham om den trekkes? Det høres enklest ut, men neimen om jeg vet..

Gry og Millis blogg sa...

Nøve: Det er litt avhengig av dimminga på den, men med "rett" stråle, så er det langt. Det beste synes jeg, er at jeg kan spre lyset så jeg ser både rett foran meg og også et stykke forover. Det blir ett lys og ikke to sirkler liksom (ikke verdens beste forklaring kanskje???)