torsdag 8. desember 2011

Nattsøster med hunder og katter……

Jeg skal bli nattsøster på kommunens minste sykehjem. Smilefjes Det ligger landlig til, og her har alle beboere enerom med eget bad! På sommerhalvåret utvides beboerantallet med noen frittgående høner som får oppholde seg utendørs i egne lokaler…sååå kult!! Det tar meg snaue 8 min. med bil hjemmefra, og veien går gjennom skog og mark. Kan det bli bedre? JA, det kan det!!

08des2011_julebilder_5699

Snorre har supre verdier i.f.t. hypothyreosen, så nå kan jeg slappe av med at behandlingen han får, faktisk fungerer! I det siste har jeg vært litt bekymret for at han muligens har blitt dårligere. Jeg opplevde stadig vekk at gutten min hadde dårlig ånde, og da mener jeg skikkelig dårlig ånde, altså – og han var på nytt i ferd med å legge på seg. Full av bekymring og med tanker som jeg ikke ville tenke, ringte jeg dyrlegen for en ny blodprøve for å sjekke om verdiene hans på nytt hadde økt. Like kjekt var det jo at Magnus og Josefine skulle ha sin årlige vaksine, så med to katter og ei bikkje i bilen, kjørte jeg avgårde til dyrlegen. Først var kattene hos dyrlegen, og etter mye ros om hvor fine dem var osv., var det Snorre-gutten sin tur.

Munken_290411_5860

20nov2011_julebilder_5675

Dyrlegen ropte på hjelp for å holde Snorre da han skulle ta blodprøven, men da ble jeg nødt til å si ifra at det var da slettes ikke nødvendig. Snorre har da aldri blitt holdt av andre enn meg under prøvetakingen, og dessuten, sa jeg til den mannlige dyrlegen Snorre fikk istedet for vår faste gode, flinke Jannicke, som selvfølgelig var sjuk, pleier ikke Jannicke å barbere først heller…..Usikker på hva han tenkte da, men i alle fall sa han at han skulle da ikke være noe dårligere enn Jannicke, så hjelpen fra dyrepleier’ne ble forkastet – like så barberingen, og blodprøven ble tatt mens Snorre satt stille som en mus i armene mine. Snorre ER verdens flinkeste og mest tålmodigste islender som finnes – det er jeg sikker på!!

12jan2011_mobilbilder_6062

Da jeg trodde han var ferdig, sa dyrlegen plutselig at han gjerne ville ha en urinprøve, også, og ga meg et blankt pussbekken. Ut og tiss, Snorre!! Han tisset og jeg stakk både armen og pussbekkenet under hele han, og akkurat idet jeg skulle ta bort pussbekkenet – sparket Snorre til det så mesteparten av de dyrebare dråpene forsvant ned i jorda. Vel, så var det å prøve på nytt, da – og Snorre som sjelden får lov til å markere i hytt og pine - fikk nå beordring om å markere både her og der. For å si det helt ærlig, så gikk det dårlig med den urinprøva, og jeg gikk inn til dyrlegen og avleverte et ganske så tomt pussbekken…….bortsett fra EN dråpe. Som sykepleier, vet jeg jo at EN dråpe faktisk er nok! Smilefjes Etter en kort ventestund, kom dommen. Både nyreverdier, og stoffskifte-verdiene ligger godt innenfor normalen, så at han har blitt litt tjukkere, fikk jeg nok ta på egen kappe!! Å, så glad jeg ble Smilefjes Den dårlige ånden til Snorre prøver jeg å forbedre ved å skifte til et annet nyrefòr, for vi ble enige om at han får fortsette på det en stund til. Tannpuss har jeg alltid vært nøye med, men kan jo alltids prøve å pusse tennene hans enda oftere……Så kjære Snorre, nå er det ingen kjære mor! Nå blir det masse mosjon på deg og redusering på matmengden for en periode, så blir du nok tynnere igjen, skal du se!! Det viktigste for meg er at du er frisk. Smilefjes

01nov2011_Portretter_5077  Portrettbilder av guttene_231210_2245 copy

Søstrene sisters er i farta hele dagen. Dem er som Tuppen og Lillemor der dem krangler om alt og ingenting, for så å bli perlevenner igjen. Vi er stadig på tur, jentene og jeg, så nå begynner dem å bli ganske flinke til å gå pent sammen med meg på tur. Det er morsomt å se hvordan dem tilpasser seg hverandre. Til og med Snorre vil ha et ord med i saken nå, og gyver løs på Glenna så det ljomer når ho erter og oppfører seg bananas mot han – men det er jo lov det! Dimma prøver iherdig på sidelinja å få dem til å gi seg, men det er sjelden ho blir hørt eller tatt hensyn til!

08des2011_julebilder_5455

Glenna blomstrer og blomstrer, og for hver dag som går, stjeler ho mer og mer plass i mitt hjerte. Ho er så god, den jenta. Ho liker å kose, og gir like mye kos tilbake som ho får, og har et fantasisk herlig uttrykk i ansiktet både når ho er rampete som når ho er lydig – eller når ho tigger, da…..og jeg smelter HVER gang…sukk…Ho er en meget selvstendig og bestemt dame, og vet hva ho vil! Samtidig viser ho ydmykhet og evne til å unngå konflikter – selv om ho vel kan si ifra at dette liker ho ikke, men ho gjør aldri noen utfall!

08des2011_julebilder_5418

Jeg opplever at ho har liten interesse for andre mennesker, og bryr seg fort om helt andre ting etter en kort hilseprosess – det er forsåvidt greit, syns jeg. Og ho legger seg stille og rolig ned og venter på at matmor skal bli ferdig med å prate med den det nå måtte være. Da ho var mindre, strittet ho imot når vi skulle kjøre bil. Det var ikke det at ho ikke likte å kjøre bil. Ho ville bare ikke inn i bilen, men når ho først kom seg inn i buret sitt, la ho seg stille og rolig ned for å sove. Nå får jeg ho nesten ikke ut av buret etter at vi har vært ute og kjørt og vært på tur. Ho hopper villig inn i bilen, og legger seg rolig ned – men ho vil ikke ut igjen!! Jeg må virkelig jobbe for å få ho ut av buret….Snåling!

08des2011_julebilder_5419

Dimma har nå begynt å fotfølge meg hvor enn jeg går. Etter at Glenna kom i hus, har det forsterket seg. Dimma er den som blir med meg når jeg setter meg på kontoret forann data’n på kvelden/natta, mens de andre to ligger på soverommet og sover sammen med matfar. Snorre i den minste senga; dvs. i Glennas, og Glenna i den største; dvs. i matmors!! Dem er nå så rare…Smilefjes

02des2011_mobilbilder_5709

Vi har venta og venta på snø`n – og for et par dager siden kom det noen få hvite snøfnugg som la seg som et tynt teppe på bakken. Og selv om det ikke akkurat går ann å grave seg ned i snø`n, er bikkjene veldig fornøyde med det lille som er. Glenna har både smakt på`n, rullet seg i`n og til og med sklidd på den lille isen…..og viser klart at ho er en ekte islender i både hjerte og sjel! Smilefjes 

08des2011_julebilder_5489

08des2011_julebilder_5500

I dag skulle jeg prøve å ta noen bilder som jeg kunne bruke til julekorta. At det skal være sååå vanskelig, da gett. Snorre og Dimma er jo ikke no problem å få til å sitte rolig, men den andre tøtta, da – ho vimser, flytter på seg, snur seg og…..jeg vet ikke hva ho ikke gjør….ho er i allefall ingen linselus når jeg vil at ho skal være det! Bare se her:

08des2011_julebilder_5583

08des2011_julebilder_5607

Og når ho ER linselus, er det selvfølgelig noe annet som mangler….

08des2011_julebilder_5626

08des2011_julebilder_5657

08des2011_julebilder_5542

Som oftest blir det sånn her…..

08des2011_julebilder_5569

08des2011_julebilder_5594

Og sånn….

08des2011_julebilder_5652

08des2011_julebilder_5623

 

God Helg!

Lunds GartneriFamilieparken i Torsnes_060711_0325

8 kommentarer:

Gry Viola og Roxie sa...

Fine er de alle 3!!
Så bra at det ikke var noe galt med Snorre.
Ha en fin helg og kos dere masse!
Blikr spennans med den jobben !!

Nina og Bonnie sa...

Gratulerer med ny jobb!!!!! Det skal bli greit tenker jeg å komme i gang igjen. Det hørtes kjempekoselig ut på det sykehjemme. Veldig greit det ikke er for store forhold. :)))))

OG gratulerer med Snorre. Deilig at alt er i orden. Nå slipper du å tenke på det, bare konsentrere deg om jula. :)))

Lykke til med julekortet. Det er ikke lett med to, nå har du tre. :)))

skogslunden sa...

Härliga bilder! Jag känner igen beskrivningen av Glennas temperament, mycket är likt Disa. Den enda skillnaden är att det är Disa som ser till att vara högst 10 cm från mig eller Alva. Hon lägger sig på fötterna så hon kan känna att man är kvar:)
Ha en härlig helg!
Hälsningar Jennie och Disa (Gleida)

Gry og Millis blogg sa...

Gratulerer med ny jobb Camilla! Det høres jo midt i blinken ut. Så stor Pluggen har blitt, men like flott:o)

Godt at det ikke var noe gæli med Snorre, men at det er matinntaket som må reguleres ørlite;o)

Bare lurer på om det nederste bildet ditt er av en ny beboer på bruket deres?

Nøve sa...

Så heldig du er, Camilla :) Nå får du den perfekte jobb, du har tre perfekte hunder, og gubben er neimen ikke så værst han heller :)

Begynner du i jobben før jul, eller? Du får ha ei fin uke åkkesom :)

snorredimma sa...

Gry: Det nederste bildet er nok ingen ny beboer hos oss. Dette bildet tok jeg på Lunds Gartneri (familiepark) som ligger like bortenfor det sykehjemmet jeg skal bli nattsøster på. Glenna og jeg var der en gang i sommer, tror jeg, og tok en liten titt på både blomster og dyr...Herlig bilde, ikke sant? Han likte visst ikke meg og Glenna....

Nøve: Jeg har tre opplæringsvakter i desember, og begynner for fullt i den nye jobben første helga i januar. Fått en 50% stilling natt. Moro å prøve noe nytt, nå som jeg har fått sjansen til det. :-)

Isakstua sa...

Gratulerer Camilla!!!
Så flott minstemann har blitt. Er snart ikke minst lenger heller. Eller jo, Snorre er STOR ;-) Litt av en kar..
Håper dere får en fortsatt fin adventstid!!! Klem og kos fra oss på Fåberg

Anne-Liss sa...

Gratulerer så mye med ny jobb.

Den perfekte jobb dukket opp til slutt :)

Så flott at alt var OK med Snorre og Glenna hun vokser og utvikler seg.

Ha en flott førjulstid og kose deg!