mandag 31. august 2009

En tanke-full helg…..

I helga har jeg hatt besøk av Marianne, Kevin og Ask. De overnattet her fra lørdag til søndag, mens jeg var på jobb….Det var så koselig å se dem igjen, selvom bakgrunnen for besøket nokvel var litt vemodig, for dem var jo egenlig på vei videre for å besøke mulige kandidater for et nytt hjem til Ask.

Jeg vurderte seriøst å overta Ask, for jeg har jammen blitt så glad i den gutten, og for Marianne og Kevin var det greit for dem å etterlate Ask her hos meg, Dimma og Snorre. Etter å ha tenkt hele natta mens jeg var på jobb, valgte jeg faktisk å la Ask reise videre. Jeg kommer sikkert til å angre….Men  etter å ha snakket med Marianne på telefonen…tror jeg jammen at Ask har fått seg et veldig fint hjem nå, som vil gi han akkurat det han trenger av “action”, kos og stell…..og kjærlighet. Lykke til Ask!

IMG_3118

Ellers skjer det ikke så mye annet her hos oss. Vi rusla litt i skauen i går, Snorre, Dimma, Rune og jeg, og jeg fikk tatt et ganske ok bilde av et rådyr….Blitt helt hekta nå, og har som mål å klare å få til et nærbilde en eller annen gang….:-)

_MG_5105

Det begynner å visne i hagen, frukt og bær er modne for høsting og høst-fargene sniker seg fram. Det er trist at sommer’n er over, men høsten er jammen vel så herlig! Jeg elsker høsten på fjellet, og i år skal vi dra på hytta i høst-ferien og bare rusle og kose oss i fjella. Det blir godt for Snorre og Dimma - ja, selvfølgelig MEG, også!!!!! Men aller først er det hus-salg som står for tur…..skrekk og gru….det blir slitsomt og deilig når det er over :-)

_MG_5002

Dimma begynner endelig å slå seg til ro her på småbruket, og endelig kjenner jeg igjen jenta mi. Nå springer ho som om ho har “fanden” (Snorre???) etter seg i hagen…rundt og rundt…Snorre kommer heseblesende og bjeffende etter…..akkurat som før. Han har rimelig store problemer med å holde følge, skal dere vite….men han gir i allefall ikke opp, den gutten min!!

_MG_4800

_MG_4824

Faktisk har han begynt å vise at han er en glad hund igjen ved å logre med halen…Det har nemlig vært litt fraværende det der etter at vi flytta hit. Det tar vel litt tid for dem å venne seg til nytt hus, hage og “whatever.” Og vokterinstinktet blir ganske så tydelig etter som dagene går – ikke fullt så ålright –men han er jo en islender!! Her er det ikke noen som bryr seg, heldigvis….

_MG_4902

IMG_4765 

Nå ble det mye “fjas” om ingenting…men sånn er det noen ganger..

IMG_5125 

_MG_5126

Månen tatt på samme tid, men med forskjellige instillinger på kamera…

Ha en flott kveld!

17 kommentarer:

Nøve sa...

Oi, for en avslutning! Så fine måner!!

Det begynte så vemodig dette innlegget ditt. Stakkars deg, jeg skjønner at Ask har trollbindi deg også. Men egentlig har du vel nok med de to du har, vil jeg tro - så jeg syns du gjorde det rette. Men det må ha vært fryktelig vanskelig, spesielt da du fikk ham i hus igjen!

Snorre og Dimma begynner endelig å føle seg hjemme, så bra :o) La dem bjeffe i vilden sky!

snorredimma sa...

Hei, Nøve: Jeg er ganske sikker på at jeg har gjort det rette nå - mest for Ask sin del. Men drømmen om hund nr. 3 er der stadig - og planen er ei tipse til...Men ikke ennå....:-)))

Viste Rune vannet til Bjørn...en som blei misunnelig, vet jeg...

Dixie sa...

Så kjekt at Snorre og Dimma begynner å forstå at de faktisk ER hjemme! :) Det gjør vel ikke så mye om de bjeffer litt, når det ikke er noen i nærheten som kan høre dem... :)

Høres ut som Ask fikk et godt hjem hos de to damene i Lillehammer! Det virker som de har tenkt å ha ham med på mange forskjellige aktiviteter - akkurat det han trenger! Skjønner godt at du kunne tenke deg å overta ham! :)

For noen kjempefine bilder du har tatt! Både av Snorre, Dimma, Ask, rådyret og månen! :D Ha en fin kveld, dere også!

Gry Viola og Roxie sa...

Flotte bilder som vanelig! Kjempe fine bilder av månen.
Så godt at Snorre og Dimma begynner å bli i sitt rette element! Kjempe fine bilder av både Snorre og Dimma!!
Ha en fin uke!!
Stor suss på nesa til Snorre og Dimma fra Roxie!!

Irén sa...

Du er rett og slett knallgod på å ta bilder! Det ene blinkskuddet etter det andre jo :-)

Også så flotte modeller da. Fotogene som bare det. De ser ut som de stortrives!

Er glad det ordner seg for Ask og alle involverte.

Ønsker dere en fin uke på nye-godset :-)

snorredimma sa...

Tusen takk, Irèn!!! :-))))))

Marianne sa...

Ja jeg skjønner at du har hatt en litt tankefull helg ja....Jeg er sikker å at Ask hadde fått det kjempe fint hos deg, og var mer en villig til å la han bli igjen...men nå gikk ting litt anderledes, og jeg tror nok at det hjemmet Ask får nå, er noe av det beste jeg kunne tilbydd han...så alt gikk bra til slutt!

snorredimma sa...

Vet du, Marianne....det tror faktisk jeg, også!!!

Luna sa...

Det var nok ikke helt lett nei..! Men det var fint at det ordnet seg som det gjorde da :)

Ville sa...

ja det var litt av noen måner!!!

Tenker det aldri er lett å ta sånne avgjørelser skal/skal ikke.
Høres jo ut som at Ask fikk seg et godt hjem, ved Mjøsa.

Det er rart hvor stedbunnede hundene er egentlig. Fra min synsvinkel så skulle en jo tro at med sånn en stor hage å boltre seg i, ville de falle raskt til ro og trives.
Godt at de etterhvert trives:o)))

De er så utrolig søte og sjarmerende Dimma og Snorre, Jeg har sagt det før, Dimma har et sånn et herlig utrykk, hun ser alltid så glad ut:o)

Nøve sa...

Dimma er ei herlig gladjente, veldig lik Milli på mange måter.

Men Snorre, Snorre min islandske helt - det er gutten sin,det. Tenk at jeg endelig fikk kose med deg. Det kommer ikke jeg over.

Gry og Milli sa...

Jeg tror du har latt magefølelsen din avgjøre dette Camilla, og jeg er helt sikker på at du gjorde rett. Det høres i allefall ut som om Ask har fått et flott nytt hjem:o)

Fy filler'n så flink du har blitt til å ta bilder!!! De månene dine var helt ville!!!:o) Hva slags innstillinger brukte du?

Så godt å høre at go'ingene dine har begynt å slå seg til ro i sitt/deres nye hjem:o) Gøy å høre at Dimmaliten fyker rundt som en Tornado. Jeg ser henne for meg!!!

Nina og Bonnie sa...

Dette var moro å lese og med flotte bilder. :o))))

Tror nok du fulgte magefølesen din og med rett. Det kunne være litt for nærme Marianne hvis du overtok Ask. Det er nok like greit at noen helt fremmende overtok han. Men jeg skjønner tankene dine. Hvem har ikke forelsket seg i det ansiktet.

Tok litt tid synes jeg å slå seg til ro for Dimma og Snorre. Kanskje det er sånn for hunder. Det har jeg aldri tenkt på.

Jeg lurer også på hvilke innstillinger du har brukt. Prøver meg stadig jeg også. Men har det med å glemme hva jeg egentlig hadde stilt inn. Å den alderen...

snorredimma sa...

Nina: Akkurat sånn har jeg det, også. Plutselig så får jeg til noen fine bilder, men hakke snøring på hva jeg egentlig gjorde...!!:-)

Først og fremst så har jeg fått ny linse..18-250...så nå kan jeg zoome inn ganske mye mer enn før. Bruker for det meste manuell instilling og utforsker litt med å stille inn farger, kontraster, skarphet, egendefinert hvitbalanse...Det er noe jeg fant ut her om dagen, for å si det sånn.

Hvis du går inn på meny og velger kamera nr 2, trykk nedover til wb komp. - der kan du stille inn fargenyanser, trykk ned til egendefinert wb - der kan du stille inn hvitbalanse...trykk videre nedover mot bildetyper marker den og velg om du vil stille inn på portrett, landskap, nøytral..osv., deretter trykk på "jump" - der finner du alle disse manuelle innstillingene som skarphet, kontrast, fargemetning, og fargetoning. Prøv deg fram - det er kjempe-morro!!

Når du skal ta bilder etter du har stilt inn kamera, trykker du bare på den knappen i midten ved siden av lcd.skjermen, som gir deg valg mellom bildetyper..der kan du velge portrett, landskap,nøytral, standart, svart/hvitt osv. Altså de du har stilt selv på forhånd som forklart ovenfor. Var det forståelig???

Nina og Bonnie sa...

Det var veldig forståelig Camilla. Det slår meg nå at vi har nok ikke samme kamera. Jeg har et Canon. Men du er veldig flink til å forklare, den skal du ha. :o)

snorredimma sa...

Jeg har canon eos 400D..men du har nok det er som nyere...450D?? Trodde du haddekjøpt deg Nikon??

Nina og Bonnie sa...

Stemmer Camilla, jeg har 450D. Har ikke vært så mye inne på menyen. Bruker mest innstillingene som er oppå kamerahuset. Men nå skal jeg utforske litt.