tirsdag 28. september 2010

Er det fortsatt gøy å danse??

Ja, det var det jo vel verdt å prøve på i dag som det var så fint vær ute. Så fort jeg begynte å kle meg for å gå ut, begynte pipinga. Å, som jeg er lei den pipinga til lille-frøken. Noen av dere husker sikkert av jeg har beskrevet den i et tidligere innlegg på bloggen? Vel, det har jo vært stille på lille-frøkna en god stund nå….helt fram til å ho fikk løpetid. Da var det i gang igjen…det piper både her og der når ho er tilstede :-( Så allerede der begynte treninga….jeg fikk vente ho ut til ho blei rolig…..DA fikk ho endelig lov å være med ut for å trene!! Det tok litt tid – men det har jeg jo blitt vant til nå med Dimma. Snorre blei stua ned på rommet til Simon – en meget fornærmet Snorre, ja….men i morgen får jeg gjøre omvendt.

Vel, ut med oss. Dimma med en iver som jeg ikke hadde trodd fantes, og jeg med lommene fulle av go’biter og klicker’n i hånda. Dimma er klickertrent, så derfor er ho litt enklere å trene enn Snorre; men han kommer seg han, også, må jeg få lov å tillegge.

Vi trente på plassen forann driftsbygningen; sikk-sakk, mellom, opp på to, spinn, snurr og rundt var det vi trente i dag…og rygge. Det sistnevnte er vel det vanskeligste for oss. Dimma har jo ikke visst at ho har en bakdel å kontrollere før nå…eller jeg er usikker på om ho vet det, ennå….:-)) Makan til iver på lille-frøkna – det er skikkelig gøy å trene med ho nå, kjenner jeg. Og så tok vi noen pauser innimellom. Noen ganger satt vi bare rolig….og noen ganger hadde vi litt ball-lek. Variert og morsomt, syntes tydeligvis Dimma. Så gjorde jeg det store…hehe….Vi har en trille-bår stående oppetter den ene veggen til driftsbygningen, og da Dimma nærmet seg den forsiktig for å snuse og undersøke……fikk jeg en kjempe-ide, trodde jeg! Hver gang ho snuste på hjulet, klicket jeg…..og til slutt tilbød Dimma av seg sjøl å snurre på hjulet med labben sin. Det var visst veeeeldig gøy, syntes Dimma, for etter det var ho helt opptatt av den trille-båra. Og jeg…kunne bare avslutte Freestyle-treninga for denne gangen, men avslutningen var jo litt spesiell da. ;o)

Så hentet jeg Snorre. Han er ikke så godt klickertrent som Dimma, men jammen skal jeg si at han tar det fort likevel. Han var jo ikke med på kurset i helga, men han kan momentene vel så godt som det Dimma kan allerede. Og han har jeg bare trent med i dag!! Han er like ivrig og lærevillig som Dimma, og det hjelper jo masse at det vanker go’biter hele tiden. For Snorre er jo ALLTID sulten!!! Så gøy å se…Jeg som tidligere har vært vant til en litt roligere utgave av Snorre…..ingenting gæli med den gutten nå, nei! Til slutt smilte han fra øre til  øre – bare sånn som islandshunden kan!!! :o))

Jeg tror at alt i alt trente jeg dem 1 time hver seg, og resultatet ble to ganske “livløse” hunder på stuegulvet resten av kvelden. Ikke noe piping, ikke noe stjeling av mat fra søpla OG…ikke noe BJEFFING! For en perfekt kveld, og så er det så lite som skal til for å få kvelden slik! Vel, det har jeg jo alltid visst, da…men det er ikke alltid så lett å praktisere. Men nå kan vi jo bare danse oss gjennom dagene….:-)))

Her om dagen var jeg på Tam dyrebutikk for å handle fòr til Snorre og Dimma, og se hva jeg fant. Er den ikke skjønn? En liten “løvekanin” på 3 mndr.

IMG_0112

Det har begynt å bli skikkelig høstfarget her hos oss nå, og på lørdag etter at jeg kom hjem fra Freestyle-kurset, tok jeg med meg Snorre på tur i skogen. Og Snorre har det med å bråstoppe midt i veien for å gjøre dette:

 IMG_0132

Og så er han flink til å komme på innkalling i flexibånd….

IMG_0133

Anbefales å ikke spise….

IMG_0137

Go’gutten til mamma, det se…

IMG_0143

Rådyr???????

IMG_0141

IMG_0146

Noen som går i sokkelessen, mon tro????

IMG_0145

Favoritt-dammen vår….veldig fin å bade i, sier Dimma…

IMG_0164

Kom fram, kjære fugler…jeg hører dere!!!!

IMG_0176

IMG_0115

Kult bilde…..

IMG_0195

 

Ha en fin dag!

8 kommentarer:

Marianne sa...

Så gøy å høre om treningen deres Camilla! Synes det er så dumt at de ikke har sånn freestyle kurs her nede..Men man må bare prøve selv..Kan du ikke vise litt på film da Camilla?..Så kan vi andre prøve oss vi og?? At klikker trente hunder er enkle er det ingen tvil om nei..Mira er klikkertrent fra dag en, mens Embla er trent fra da jeg fikk Mira..Men jeg merker at Mira er flinkere...Det viser bare at det er lurt å starte med klikkeren allerede når valpen er svært liten..

Ville sa...

Så gøy!!! Kanskje jeg hiver meg på et jeg også:o)))
Jeg har også begynt med klikker, noe jeg aldri trodde skulle skje. Ser jo at det er veldig nyttig i innlæring av nye ting. Rart... det er som en ser i øynene deres at, aha... skjønner:o)))

Irén T. A. Færevaag sa...

Det høres skikkelig artig ut sånn som du holder på med Snorre og Dimma. Masse fine bilder også, Camilla :-)

snorredimma sa...

Marianne: Film?? Skal prøve å få til noe....etterhvert....:-))

Marianne sa...

Gleder meg!!! Skal lage en dans med Mira jeg og, å prøve å filme..Virker kjempe gøy det der!! Har dessuten fått en dame til å komme å ha freestyle kurs i hundeklubben min og!! Gleder meg masse til det!! Det det ikke er tilbud om, får man heller ordne selv!

Nina og Bonnie sa...

Du er kjempeflink, Camilla!!! Trener med dem så får du en stille kveld. Det er mer effektivt enn en laaaang tur. Også ha det moro på toppen av det hele. :))))

Jeg vil også se en film med dere. Det hadde vært morsomt. :o)

Ellen sa...

Så morro å lese om dagen din! Herlig med trening - slalom og snurr. Også er du utrolig flink å ta med deg en og en på tur i skogen :-) Jeg er litt sløv der - men til byen er det ofte ikke alle på en gang ;-)
Hmmm....driftsbygning? Bor du på gård?

snorredimma sa...

Ellen: Jeg bor på et lite småbruk; hus,garasje og driftsbygning....akkurat passe stort :-)