søndag 5. september 2010

Kjendiser for en dag…..

Da vet jeg at mange antageligvis er spente på reportasjen om Snorre og Dimma i Fredrikstad Blad. Denne reportasjen skulle omhandle det å ha en Islandsk Fårehund i familien og det å leve sammen med disse hundene. Journalisten var opptatt av hva som var særegent for Snorre og Dimma – om de hadde noen morsomme fakter osv. Derfor skulle det ikke være noe faktareportasje om IF – men det er selvfølgelig viktig at det lille som ble tatt med av fakta, er riktig. :-)

IMG_1346 (2)

Derfor har jeg lyst til å kommentere bittelitt, hvis det er greit for dere?

For det første synes jeg det er synd at journalisten har fokusert så mye (bare) på bjeffinga – selv om det er et særtrekk for islender’n, “glemte” hun og si hvorfor de liker å bruke stemmen sin og i hvilke sammenhenger – ikke bare for å vokte gårdsplassen og jage bort flya….men også ved hilsing, lek, utrygghet osv. Noen ord om den varme velkomsten hun fikk, til tross for bjeffing, hadde jo selvfølgelig vært kjærkomment. :-)

Det at det ikke finnes mange av dem på østlandet – det skulle jo selvfølgelig stått Østfold – for alt lenger oppover i landet for Østfold, er “nordover” for meg…ikke nødvendigvis Nord-Norge :-)

Jeg synes det er synd at hun ikke fikk fram flere av de gode egenskapene til IF, og det at vi trener agility, rundering, litt spor….at vi elsker å gå turer i skog og mark…og ikke minst “smilet…” Det var såååå mye fint jeg sa som ikke har kommet med…...

IMG_0343

Til sist vil jeg bare kommentere det med at jeg har sagt at underulla har blitt brukt til garn på Island – det vet jeg ingenting om. Det jeg vet, er at jeg kjenner noen som har tatt vare på underulla og laget garn av det, men ho bor i Norge!! :-)

Til tross for alt dette, var det jo likevel gøy å få Snorre og Dimma i avisa og om jeg er Island-frelst?? Vel, jeg er iallefall IF-frelst…hihi..

11 kommentarer:

Nina og Bonnie sa...

Det var gøy å få se dere i avisa. Selv om du ble litt feilsitert så kom det jo med mye. Du har erfart det flere kjendiser sier, at de er blitt feilsitert. Morsomt!!!! :)))

Savnet litt blogging etter helgen på Solbu. Håper det kommer et innlegg fra deg også snart med bilder.

Ha en fin uke! :o)

snorredimma sa...

Blogging fra Solbu kommer...har bare så evindelige maaaange bilder å se igjennom først...:-)))

Nøve sa...

Dette var moro å se,Camilla! Men det var jo litt synd at det blei så mye bjeffe-fokus. Når folk ser bildene av nydelige Snorre og Dimma, blir de nysgjerige på rasen likevel, det er jeg sikker på ;o)

Vi blogges!

Hans sa...

Moro med IF'er i avisa. Synd at det ikke ble helt som du tenkte, om du har lyst kan du jo sende et leserbrev til avisen.

Uansett er det mange som har lest om rasen og sett bildene av hundene.

Bra!

snorredimma sa...

Hans: Så viktig er det da, ikke...at jeg har lyst til å sende et leserbrev...:-)
Jeg synes det var gøy at de ville ha med Snorre og Dimma i bladet, jeg...og mye fint ble jo skrevet...selv om noe av det føles litt feilsitert! Pytt, pytt....

Irén sa...

Så artig da, Camilla! Snorre og Dimma og matmor gjorde da en god figur :-)

Men det var synd det ble overfokusert på bjeffingen... Som du sier så bruker IF stemmen sin i mange sammenhenger. Og intelligente er de - uten tvil!

Flotte hundene våre :-)))

Ha en flott uke!

T :-) sa...

Det er flott at IF kom i avisa. Da vet leserne av FB at rasen finnes :-) Og de MÅ jo bli nysgjerrige på om disse høylytte islendingene er så høylytte som det skrives i avisa ;-) Tenker du får mye besøk på hjemmesida de framover jeg. DER står den riktige beskrivelsen av rasen vår :-)))))

Flott at du sa ja til å ta imot journalisten Camilla :-)

Hans sa...

Neida, men bare et forslag. Det er sikkert (kanskje) mange som får lyst til å vite mer om rasen vår, og det er jo det som teller.

Det er jo bare det at IF'ene kan ha litt mye å "snakke om" noen ganger.

Uansett om fokuset ble noe skjevt, er det fint med IF'er i media. MORRO :-)))

Isakstua sa...

Det er godt at vi veit hvilke flotte egenskaper IF har da:-)

Vi har jo en fantastisk hund med en flott personlighet, med litt bjeffing attpå

Hans sa...

Glemte helt å kommentere det fine bilde av Dimma.

snorredimma sa...

Ja, er det ikke nyydelig? Og FOR et smil :-)

Og jeg skal tenke litt på det med leserinnlegg... :o)

PS! Har allerede fått en hilsen på hjemmesiden fra ei med islender her i Fredrikstad....MORRO!